Dry needling

Wat is dry needling
dry needlingDry needling is een behandelmethode die is overgekomen uit Canada en wordt daar al jaren toegepast. Sinds 2005 worden er ook Nederlandse fysiotherapeuten opgeleid in dry needling. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een droge acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.
Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur. Het verschil is dat acupunctuur de energiebanen beïnvloed en met dry needling worden de triggerpoints in de spieren behandeld.
Wat is een triggerpoint
Een triggerpoint is een knoop in de spier. Bij druk op deze plek wordt er een lokale pijn gevoeld die ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut gaat tijdens de behandeling op zoek naar deze punten omdat deze de oorzaak kunnen zijn van uw klachten.
Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• lokale pijn in de spier en ook pijn elders op afstand
  • verminderde beweging in de bij behorende gewrichten
  • afname van kracht in de betreffende spier
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn duizeligheid
  • pijnontwijkend gedrag

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan

• langdurige afwezigheid van bewegen
  • acuut moment door bijvoorbeeld een verkeerde beweging of een ongeval of sportletsel
  • chronisch, door een langdurige verkeerde houding (bijvoorbeeld computerwerk)
  • psychologische factoren zoals depressie en stress
  • voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie
  • te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut
Eerst zal er middels een vraaggesprek en gericht onderzoek uw klachten worden geanalyseerd. Daarna worden de spieren nader onderzocht op triggerpoints die mogelijk uw pijn veroorzaken. Precies die triggerpoints zal de fysiotherapeut behandelen. De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Met dry needling wordt dit gedaan door met een acupunctuurnaald de triggerpoints gericht aan te prikken. Dit gericht aanprikken van het triggerpoint zal ervoor zorgen dat de spier ontspant.
Hoe voelt dry needling aan
Het inbrengen van de naald voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint wordt aangeprikt spant de spier zich even kort aan. Dit veroorzaakt een soort krampgevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Na de behandeling voelen de spieren vermoeid en zwaar aan maar dat is meestal van kortere duur.
Wat kost dry needling
Dry needling valt onder de normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent vallen ook de kosten van dry needling hieronder.